• 14 WRZ 22

    Marketing online – sprawdź, czy to branża dla Ciebie

    Marketing online jest jedną z najszybciej rozwijających się dziedzin na rynku pracy. Niezwykle ciekawe zagadnienie, jakim jest marketing internetowy, przyciąga mnóstwo chętnych, aby spróbować w nim swoich sił. Różnorodność stanowisk i zadań, które wykonują specjaliści w e-marketingu, sprawia, że jest on niezwykle atrakcyjny dla przeróżnych ludzi.

    Jeżeli zastanawiasz się nad swoją przyszłą ścieżką zawodową lub chcesz dokonać zmiany w swoim życiu, przeczytaj poniższy artykuł. Dzięki niemu dowiesz się:

    • czym jest marketing internetowy,
    • jak może wyglądać Twoja przyszłość w branży e-marketingu,
    • jakie cechy potrzebne są na poszczególnych stanowiskach,
    • jak zacząć pracę w marketingu online.

     

    Czym jest marketing internetowy?

    Marketing internetowy, zwany również marketingiem online czy e-marketingiem, jest typem tradycyjnego marketingu, którego środkiem przekazu jest internet. Ma na celu dotarcie do grupy docelowej i pozyskanie klientów.

    E-marketing ma różne sposoby prowadzenia promocji, takie jak działania SEO czy płatne reklamy Ads. Do jego zadań zalicza się również prowadzenie analizy konkurencji, tworzenie strategii i monitorowanie efektów.

    Marketing tradycyjny a marketing online – najważniejsze różnice

    Marketing online jest specyficznym rodzajem marketingu tradycyjnego, którego charakteryzują wysokie możliwości i różnorodne środki przekazu. Aby lepiej zobrazować Ci różnice między nimi, przedstawiamy tabele z najważniejszymi obszarami.

    marketing tradycyjny marketing online
    koszty stosunkowo wysokie koszty w odniesieniu do efektów możliwość swobodnego dostosowania kosztów kampanii do budżetu
    elastyczność wprowadzania zmian zmiany po wdrożeniu kampanii są czasochłonne i kosztowne szybkie zmiany, których efekty widać niekiedy natychmiast
    zasięg ograniczony zasięg i liczba odbiorców komunikacji zasięg globalny, trafiający potencjalnie do wszystkich użytkowników internetu
    sposoby przekazu ograniczone formy przekazu różnorodne formy atrakcyjnego komunikatu marketingowego
    analiza efektów brak możliwości zmierzenia efektów możliwość pełnego śledzenia efektywności działań
    trafność komunikacji komunikacja marketingowa nie trafia jedynie do grupy docelowej komunikacja opiera się na danych analitycznych, dzięki którym komunikat pokazuje się osobom potencjalnie zainteresowanym

    Na czym polega e-marketing? Elementy marketingu w sieci

    Formy realizowania marketingu internetowego są bardzo różne. Wszystko zależy od strategii marketingowej i platformy, na których prowadzi się działania promocyjne. Oto najpopularniejsze sposoby, dzięki którym dociera się do odbiorców w sieci.

    Pozycjonowanie stron internetowych

    Pozycjonowanie stron, nazywane też SEO (ang. Search Engine Optimization), odnosi się do optymalizacji witryn, aby wyświetlały się na wysokich pozycjach wyników wyszukiwarek. Użytkownik po wpisaniu zapytania w Google otrzyma najtrafniejszą i najbardziej jakościową odpowiedź według algorytmów analizujących strony.

    Im lepiej zoptymalizowana witryna, tym wyższa pozycja w wynikach organicznych wyszukiwarki. Chodzi tu o tak zwane wyniki naturalne, czyli bezpłatne, które cieszą się dużym współczynnikiem odsłon użytkowników.

    Reklamy w Google Ads

    Kampanie w Google Ads to możliwość na wyświetlanie się w płatnych wynikach w wyszukiwarce Google. Ten rodzaj promocji charakteryzuje się szybkimi efektami. Inną zaletą jest możliwość dostosowania kosztów reklamy na przestrzeni dnia lub miesiąca. Narzędzie pozwala również na precyzyjne kierowanie komunikatów do grupy docelowej.

    Marketing treści

    Content marketing (marketing treści) jest tworzeniem i publikowaniem unikatowych treści, które przyciągną odbiorców i poprawią optymalizację strony względem wyszukiwarek. Dzięki tekstom buduje się tematyczność witryny, a także wizerunek ekspercki firmy. Content marketing zawiera w sobie tworzenie artykułów na bloga, opisów produktów, poradników i e-booków.

    Video marketing

    Video marketing to komunikacja przez najbardziej angażujące z mediów. Wideo wpływa na wiele zmysłów, dzięki czemu informacja jest przyjemniejsza w odbiorze. Warto pamiętać, aby dostosować umieszczony w kampanii film do platformy, na której jest publikowany.

    Social media

    Media społecznościowe są miejscem, w którym marketing internetowy rozwija się bardzo prężnie. Portale i aplikacje tego typu przyciągają ogromną liczbę użytkowników. Dzięki reklamom można do nich dotrzeć, korzystając z postów z tekstem, grafiką czy wideo. Dodatkowo na platformach społecznościowych w łatwy sposób można określić grupę demograficzną, do której kieruje się przekaz.

    E-mail marketing

    E-marketing jest jedną ze starszych form marketingu internetowego. Polega na promocji z użyciem poczty elektronicznej. Przybiera formy, takie jak mailingi, newslettery czy autorespondery. Dzięki niemu przekazuje się klientom informacje o nowych promocjach, buduje wizerunek firmy i przedstawia dostępną ofertę. Można je wysyłać do konkretnej grupy odbiorców. Pozwala to na rozbudowaną personalizację komunikatów.

    Stanowiska w marketingu internetowym – opis i cechy idealnego pracownika

    Marketing internetowy potrzebuje różnych specjalistów, których charakteryzują różne kompetencje, aby wszystkie procesy przebiegały sprawnie. Osoby pełniące odmienne role współpracują na poszczególnych etapach, co gwarantuje sukces projektu. Najpopularniejsze stanowiska przedstawiamy poniżej.

    Specjalista ds. SEO

    Specjalista ds. SEO, zwany również Specjalistą ds. Pozycjonowania, jest osobą o dużych zdolnościach analitycznych i technicznych. Jego praca skupia się na zwiększaniu ruchu organicznego płynącego z wyszukiwarek, takich jak Google. Robi to, dokonując optymalizacji technicznej, analizując konkurencję, dobierając odpowiednie słowa kluczowe i przeprowadzając audyty.

    Jego najważniejsze cechy to dokładność, samodzielność, wysoka komunikatywność i zaangażowanie. Pozycjonowanie to dziedzina, która nieustannie się zmienia i rozwija, dlatego bardzo ważna będzie tu chęć zdobywania nowej wiedzy.

    Specjalista ds. Sprzedaży

    Specjalistę ds. Sprzedaży charakteryzują wysokie umiejętności miękkie. Do jego zadań należy sprzedaż usług e-marketingowych, pozyskiwanie klientów różnymi kanałami, planowanie działań i opracowywanie dokumentów handlowych.
    Specjalista ds. Sprzedaży dobrze czuje się w kontakcie z drugim człowiekiem. Dzięki rozwiniętej empatii jest w stanie zrozumieć potrzeby rozmówcy i zaproponować najlepsze rozwiązanie. Analityczne myślenie pozwala mu dobrać właściwą ofertę.

    Specjalista ds. Mediów Społecznościowych i Kampanii Ads

    Specjalista ds. Social Media i kampanii Ads zajmuje się wdrażaniem reklam i prowadzeniem promocji w Google i na platformach społecznościowych. Zarządza profilami firmowymi klientów, dla których projektuje grafiki i pisze angażujące treści. Śledzi i analizuje efekty swojej pracy, optymalizując strategię.

    Osoby, które pracują na tym stanowisku, powinny być kreatywne, sumienne i komunikatywne. Zmysł estetyczny oraz lekkie pióro to elementy niezwykle istotne. Wielozadaniowość i umiejętność planowania często przydają się przy zarządzaniu wieloma projektami naraz.

    Opiekun projektu

    Zadaniem opiekuna projektu jest wsparcie klientów, dla których prowadzone są działania marketingu internetowego. Patrzy on na zadania w sposób kompleksowy. Dzięki temu może zadbać o poszczególnej kroki planu, poprawić satysfakcję płynąca z jakości usług i spełnić wszystkie wyznaczone cele. Opiekun koordynuje pracę zespołu i ułatwia przepływ informacji między specjalistami a klientem. Do bardzo ważnych zadań należy również dawanie feedbacku członkom teamu, w celu usprawnienia wspólnej pracy.

    Osoby na tym stanowisku cechują się charyzmą i umiejętnościami przywódczymi. Wiedzą, w jaki sposób się komunikować, aby uniknąć nieporozumień w zespole. Potrafią skutecznie motywować innych i sprawiedliwie przydzielać zadania. Są profesjonalistami, którzy potrafią odnaleźć się w sprawach bieżących, ale nie zapominają o szerszym patrzeniu na przyszłość projektów.

    Copywriter

    Do zadań copywritera należy tworzenie jakościowych treści zoptymalizowanych pod wyszukiwarkę Google. Copywriterzy wykonują samodzielny research, zgłębiają zagadnienia i przedstawiają je w zrozumiały dla czytelnika sposób. Ich celem jest wyjście naprzeciw potrzebom użytkowników poszukujących informacji w internecie. Często są zaangażowani w opracowywanie content planu i strategii rozwoju treści dla danej witryny.
    Specjalistę na tym stanowisku cechuje umiejętność wczuwania się w odbiorcę tekstów, lekkie pióro i samodzielność. Kreatywne myślenie jest kluczem do tworzenia angażujących treści, a umiejętność researchu pomaga pisać wartościowe artykuły.

    Analityk

    Analityk zajmuje się obserwowaniem i weryfikowaniem możliwości pozycjonowanego serwisu. Bada konkurencję i zbiera dane na temat procesów optymalizacji. Wykorzystuje zaawansowane narzędzia do gromadzenia informacji i przedstawia je klientom. Analityków charakteryzuje logiczne myślenie, nastawienie na rzetelne dane i solidność.

    Link builder

    Zadaniem link buildera jest pozyskiwanie wartościowych odnośników do pozycjonowanej strony internetowej. Dzięki temu rośnie zaufanie do danej witryny i poprawia się jej pozycja w wynikach w wyszukiwarce Google. Specjaliści odpowiadają za analizę konkurencji, weryfikację najcenniejszych źródeł linkowania i przygotowywanie planu pozyskiwania odnośników. Osoby na tym stanowisku powinny mieć wysokie umiejętności analityczne i strategiczne.

    Programista

    Programiści w marketingu internetowym dbają o jakość wdrożony rozwiązań na stronie klienta. Ich wsparcie w optymalizacji technicznej witryny jest nieocenione. Tworzą również nowe narzędzia, które w spersonalizowany sposób mogą pozyskiwać dane. Dzięki temu istnieje większe prawdopodobieństwo na skuteczny e-marketing. Programiści to osoby skoncentrowane na znajdowaniu rozwiązań i myślące analitycznie.

    Doradca klienta

    Doradcy klienta zajmują się obsługą partnerów biznesowych na najwyższym poziomie. Odnoszą dane analityczne do wyzwań i celów. Budują i utrzymują kontakt z klientami. Są to osoby, które czerpią satysfakcję z kontaktu z drugim człowiekiem. Potrafią w niezawodny sposób zaplanować swój dzień i spotkania. Niezależność i sumienność to ich podstawowe cechy.

    Jak zacząć pracę w e-marketingu?

    Marketing online nie należy do najłatwiejszych wyborów na rynku. Obszerna wiedza i umiejętności potrzebne do skutecznej pracy wymagają doświadczenia. Jednak jeżeli jesteś zmotywowaną i sumienną osobą, nic nie stoi na przeszkodzie, aby zacząć przygodę z e-marketingiem.

    Sposobów na rozpoczęcie kariery w marketingu internetowym jest wiele. Agencje często oferują staże, które nie wymagają wcześniejszego doświadczenia. Jest to świetne rozwiązanie nie tylko dla studentów kierunków o zbliżonej tematyce, lecz dla osób, które chcą się przebranżowić.

    Umiejętności praktyczne są często dużo bardziej wartościowe niż teoretyczna wiedza. Ten drugi element możesz zawsze uzupełnić dodatkowymi szkoleniami i kursami.

    Dobrym pomysłem są również warsztaty i konferencje, na których możesz dowiedzieć się więcej o e-marketingu, poznać osoby z branży i zyskać więcej inspiracji. Dzięki temu przekonasz się również, jak wygląda marketing w praktyce.

    Marketing online w agencji SEMPIRE

    Marketing internetowy jest szansą na pracę, która jest zarazem pasją i gwarancją stabilności. W agencji SEMPIRE zależy nam na wspieraniu początkujących w tej branży, dlatego dzielimy się wiedzą i oferujemy rozmaite staże. Dołącz do naszego zespołu, jeżeli jesteś ambitną osobą, dla której rozwój osobisty idzie w parze z rozwojem zawodowym. Tworzymy razem przyjazną przestrzeń opartą na szacunku i otwartości, dzięki której osiągamy niesamowite efekty.

    www.sempire.pl